تصدر هشتاج "#السيسي_العميل_باع_النيل" موقع تويتر بالتزامن مع إعلان عصابة الانقلاب فشل مفاوضات سد النهضة مع الجانب الإثيوبي بعد سنوات من توقيع قائد الانقلاب على اتفاقية بناء السد، وأكد المغردون ضرورة التوحد لإسقاط السيسي وعصابته وإنقاذ الوطم من الانهيار.

وكتب محمد علي: "طبعا كالعاده شالوا لنا الهاشتاج بتاع امبارح ، لكن احنا هنكمل ونفضح الفاشل اللي خرب مصر وضيع حقوقنا وباع الأرض والغاز وكمان باع النيل.. اكتب وغرد اليوم علي الهاشتاج"#السيسي_العميل_باع_النيل".

فيما كتبت شمس: "السيسي العميل باع النيل وجزيتين وآبار غاز في البحر المتوسط وعوم الجنية واقترض من صندوق النقد وضاعف ديون مصر ومجوع الشعب وبيني قصور وليلة كبيرة اوي سعادتك".

 

 

دة #السيسي_العميل_باع_النيل
وجزيتين وآبار غاز في البحر المتوسط وعوم الجنية واقترض من صندوق النقد وضاعف ديون مصر ومجوع الشعب وبيني قصور
وليلة كبيرة اوي سعدتك 😏 pic.twitter.com/tMquRWq5Oy

— ☀شمس☀ (@shamsshams0) October 8, 2019

 

 

وكتب أسامة جاويش: "السيسي أينما توجهه لا يأتِ بخير"، فيما كتب هادي: "هيودينا في داهيه عشان يعترفو بيه دوليا"، وكتبت بنت مصر:" يامحمود قول لابوك المصريين الغلابه مش هايسبوك".

وكتب علي دياب: "حسبي الله ونعم الوكيل …. يارب زيح الغمه من عندك"، وكتب عمر طلعت :"اعتقد انه كمان هايبيع الهوا فى ازايز عشان يبقى الشعب لا مايه ولانور ولا هوا ء كمان عشان هو وانتصار يتمتعو بلقصور والشعب يغور فى داهية".

 

 

السيسي أينما توجهه لا يأتِ بخير #السيسي_العميل_باع_النيل pic.twitter.com/0nQbqlChYG

— أسامة جاويش Osama Gaweesh (@osgaweesh) October 8, 2019

 

 

وكتب محمود رفعت: "لو في مصر أي شكل من أشكال القانون، لتم تقديم السيسي للمحاكمة بتهمة الخيانة العظمى بمقتضى م 77 من قانون العقوبات المصري وتنص: يعاقب بالإعدام كل من ارتكب عمداً فعلاً يؤدي إلى المساس باستقلال البلاد أو وحدتها أو سلامة أراضيها".

فيما كتب هيثم أبوخليل: "ده باع الارض والغاز وفوقهم النيل"، وكتب حسام الشوربجي :"اللي يبيع الغاز للكيان الصهيوني و تيران وصنافير للسعوديه سهل جداً انه يبيع مياه النيل لإثيوبيا ..السيسي ماشي بمبدأ بيع يا عواد".

 

 

لو في #مصر أي شكل من أشكال القانون، لتم تقديم السيسي للمحاكمة بتهمة الخيانة العظمى بمقتضى م 77 من قانون العقوبات المصري وتنص: يعاقب بالإعدام كل من ارتكب عمداً فعلاً يؤدي إلى المساس باستقلال البلاد أو وحدتها أو سلامة أراضيها.#تيران_وصنافير_مصرية#السيسي_العميل_باع_النيل

— Mahmoud Refaat (@DrMahmoudRefaat) October 8, 2019

 

 

وكتبت سارة أحمد: "السيسي مش باع النيل بس.. السيسي باع البلد كلها ارضها وغازها ومياها واثارها وجيشها وشعبها.. السيسى العميل باع حتى نفسه". فيما كتب مسعد البربري: "باع ترابها وباع غازها وباع نيلها"، وكتب سامي صلاح: "يعني اخرتها تبقى اسرائيل هي واسطتنا عشان نشرب من نيلنا.. ربنا ينتقم منك يا سيسي انت وكل اللي بيساعدك".

 

 

السيسي مش باع النيل بس
السيسي باع البلد كلها ارضها وغازها ومياها واثارها وجيشها وشعباها
السيسى العميل باع حتى نفسه #السيسي_العميل_باع_النيل

— Sara Ahmed (@SaraAhm91368880) October 8, 2019

 

Facebook Comments