تصدر هاشتاج “#كفايه_بقي_ياسيسي”  صدارة تويتر بأكثر من مليون تغريدة حتى كتابة هذه السطور  ، يليه  هاشتاج “#ارحل_ياسيسي” وضمن قائمة الهاشتاجات الأكثر تداولا على موقع تويتر، وأكد المغردون ضرورة توحد المصريين من أجل إسقاط عصابة العسكر التي تقتل وتعتقل وتفقر المصريين، وتستنزف مواردهم وتفرط في ثروات ومقدرات الوطن.

وكتب أسامة جاويش: “عشان اللي ماتوا محروقين في محطة مصر، عشان اللي ماتوا منتحرين من الفقر ، عشان اللي ماتوا عاجزين من القهر ، عشان اللي اتقتلوا جوه الزنازين ، عشان ملايين المظلومين، عشان كرامة المصريين كفاية بقى ياسيسي”، فيما كتب سامي كمال الدين: “السيسي بيقولك ببني قصور علشان مصر.. طيب إذا كان المصريون أساسا ممنوع عليهم يعدوا من أمام أي قصر في مصر”، وكتب عبد العزيز مجاهد: “ضابط شرطة سابق من داخل مصر يتهم كامل الوزير يد السيسي اليمنى بغسيل الأموال”.

عشان اللي ماتوا محروقين في محطة مصر
عشان اللي ماتوا منتحرين من الفقر
عشان اللي ماتوا عاجزين من القهر

عشان اللي اتقتلوا جوه الزنازين
عشان ملايين المظلومين
عشان كرامة المصريين
#كفايه_بقي_ياسيسي pic.twitter.com/dQBaj7fl70

— أسامة جاويش Osama Gaweesh (@osgaweesh) September 16, 2019

وكتب حمزة زوبع: “من زمن فات.. ألتراس أهلاوي يهتف “يسقط يسقط حكم العسكر”، فهل يعود الهتاف إلى شوارع وميادين مصر مرة أخرى؟”، فيما كتب أحمد البقري: “باسم مصر .. بنيت قصور من دمكم وسرقت قوتكم وقوت عيالكم وحلمكم ودفنت ست الكل في تراب جهلكم وعملت جيش فيه اللوا بيبيع خضار”، وكتب أحمد خيري: “اضرب يا أبو علي والأحرار من الشعب المصري وراك ومعاك”.

بإسم مصر .. بنيت قصور من دمكو
وسرقت قوتكم وقوت عيالكو وحلمكو
ودفنت ست الكل في تراب جهلكو
وعملت جيش فيه اللوا بيبيع خضار

قصيدة للصديق الحبيب #محمد_حبسه
#كفايه_بقي_ياسيسي #ارحل_ياسيسي pic.twitter.com/17w17XOLX2

— أحمد البقري (@AhmedElbaqry) September 16, 2019

 

وكتب كرم علي: “أنا ابن مصر ومعنديش قصر، أنا كاشف رأسي وبدعي عليكم ضهر وعصر”، فيما كتب مصطفى سعيد: “احنا مش فقرا أوي انتا اللي غبي وأوزعه ومش عارف تدير.. دي مشكلتك انتا مش مشكلتنا احنا”، وكتب أبو عمر: “كفاية بقى ياسيسي إهدار أموال الشعب في ترف شخصي وبهرجة فارغة، والشعب لا يجد لقمة العيش أو العلاج”، وكتب علي سامي: “الثورة مستمرة فكرة تطارد الطغاة”.

#كفايه_بقي_ياسيسي إهدار أموال الشعب في ترف شخصي وبهرجة فارغه، والشعب لا بجد لقمة العيش أو العلاج..#ارحل_ياسيسي pic.twitter.com/ELyHGh24u1

— Abo Omar (@DR_HR_0) September 16, 2019

وكتب محمد سالم: “وأنا بابنى قصور..وليها أنفاق..وبابنى مدينة إدارية.. على طراز سجن جوانتانامو….كفاية فساد.. وخراب وجهل.. وطغيان”، مضيفا: “كفاية…اعتقالات للشرفاء والعفيفات.. كفاية يا دولة العسكر…نهايتكم اقتربت”. فيما كتب سعد: “يا أهل مصر المحمية بالحرامية كفاية كدا وثوروا على ابن الفقرية”، وكتبت جهاد: “أرواح الشباب الأبرياء ستلاحق لعناتهم ولعنات أهاليهم ولعنة الله عليك إلى يوم الدين وأكتر من 60 ألف معتقل غير المختفين قسريا اللي بتصفيهم كل يوم، وجنودنا اللي بترسلهم لليبيا مع حفتر.. عليك لعنات الله ليوم الدين يا قاتل يا فاجر .. خربت البلد ودمرتها وذليت الشعب”.

#كفايه_بقي_ياسيسي
وانا بابنى قصور…وليها انفاق..
وبا بنى مدينة ادارية….على طراز سجن جوانتانامو….
كفاية فساد..وخراب…وجهل..وطغيان.. pic.twitter.com/40dSzlexKO

— محمد سالم (@gizaengineering) September 16, 2019

 

Facebook Comments