كتب-حسن الإسكندرانى
نشر الناشط عمرو جابر، عبر صفحته بفيس بوك، اليوم الإثنين، مقارنة بين حكم الرئيس محمد مرسى والمنقلب السفيه عبد الفتاح السيسى وكوارثه المتتالية.

وجاء بالتدوينة: "تمردوا على مرسى اللى قال هنصنع سلاحنا وننتج دواءنا و نزرع غذاءنا، وجابوا السيسى اللى بيشحت السلاح وبيستورد الدواء و بيشحت الغذاء، وتمردوا على هشام قنديل لما قالهم البسوا ملابس قنطيه عشان الحر،و جابوا محلب اللى قالهم اشتغلوا سواقين على التكاتك".

وأضاف: "تمردوا على باسم عودة اللى عملهم منظومة الخبز والغاز والبنزين القمح، وجابوا خالد حنفى اللى قالهم الفرخة بـ 75 قرش الكافيار على التموين، وتمردوا على محافظ الأقصر لما قالهم انا خدام المواطن، وجابوا محافظ الدقهلية اللى قال انا مبشتغلش عند الناس".

وتابع: "تمردوا على أحمد مكى اللي قال العدل يبدأ من تطبيق العدالة الاجتماعية، وجابوا الزند اللي قال نحن أسياد البلد وما دوننا فهم العبيد، وتمردوا على حسن البرنس اللي كان بينضف شوارع اسكندرية بإيده، وجابوا المسيرى اللي عامل تاتو على إيده".

واختتم "عمر" تدوينته قائلا: "تمردوا على المستشار محمود الخضيرى لما كتب الدستور، وحابوا محمود بانجو لفلهم الدستور، وتمردوا على اللي كرموا أمهات الشهداء وحفظة القرآن، وجابوا محافظ بورسعيد اللي بيكرم الراقصات فقط".
 

Facebook Comments