ناشطة قبطية تفضح كذبة “السيسي”: مستحيل دخول رجل لهيكل السيدات

- ‎فيأخبار

كتب أحمدي البنهاوي:

كذب جميع المنصفين كذبة السيسي وإعلامه بدخول رجل إلى هيكل السيدات واستعان العميل الأمني أحمد موسى بفيديو لرجل خارج مينى الكنيسة، وادعى أنه محمود المتهم بتفجير الكنيسة.

غير أن الناشطة القبطية ماريان وديع وهبة "Marianne Wadie Wahba" فضحت كذب قائد الانقلاب وقالت: "ممنوع أى راجل يدخل بالقرب من هيكل السيدات.. اكدب وقول كان لابس نقاب عشان وساختك تزيد بزياده!!!!!

وأضافت "شاب مقبوض عليه من 2014 خرج ازاااي عشان ينفذ الحادث دا !!!!!!….
وتابعت "كنيسه فى شارع رمسيس الحيوي ملاصقه لأكبر صرح ديني مسيحي يتم دخولها من قبل شاب يرتدي نقاب ازاي!!!".

وأكملت "إحنا كمسيحيين لما بنشوف وجه غريب مش من أبناء الكنيسة أثناء القداس بنفضل نبص عليه وحتى إن كانت امرأه.. قنبلة تزن 20 كيلو TNT بها "رولمان بلي حديد" تتحط فى حزام ناسف ازاى.. الحزام الناسف بيكون عباره عن أصابع ديناميت!!!!

وأضافت "مفيش حد دخل ولا خرج يا كلب…"

وأكدت ماريان أن "القنبله تم زرعها ليلا قبل بدء التسبحه والقداس وتم تفجيرها عن بعد وطبعا اللى زرعها كان يقصد بها الرجال ولكن لعدم علمه بأماكن جلوس السيدات والرجال زرعها فى المكان دا.. ((ربنا ها يظهر الحق وسيناريو كنيسة القديسين لن يستمر كثيرا))((حق الشهدا ربنا هايجيبه قريب))".

وتنشط في هذه الآونة حسابات مزيفة بأسماء قبطية تقوم بنشر تدوينات لضابط أمن وطني ومخابرات لحبك رواية اتهام السيسي لشاب مسلم من الفيوم لإزكاء الفتنة الطائفية وهدم بنيان الوطن، ومن هذه الحسابات حساب خالد مطاوع وإيهاب فهمي وغيرهما من الحسابات.